Un mic ghidul al solicitantului de informații de interes public.
Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu completările și modificările ulterioare, oferă cetăţenilor posibilitatea de a solicita instituţiilor publice informaţii care privesc activităţile sau care rezultă din activităţile acestora, indiferent de suportul ori de forma sau modul lor de exprimare.
Accesul la informaţiile de interes public este gratuit, în sensul că nu va trebui să plătiţi pentru serviciile de căutare şi identificare a informaţiei solicitate.
Aşa cum este specificat în Legea 544/2001, prin informaţie de interes public se înţelege orice informaţie care priveşte activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi publice sau instituţii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informaţiei. Nu puteţi invoca acest act normativ pentru a cere A.D.I. Termis Dolj să facă pentru dumneavoastră cercetări, să analizeze date sau să creeze documente noi pentru a răspunde unei solicitări
Următoarele informaţii se exceptează de la accesul liber al cetăţenilor:
1. Vă puteţi adresa verbal Serviciului din cadrul instituției de unde doriți informațiile. Informaţiile vă vor fi furnizată pe loc, în cazul în care sunt disponibile. Dacă acest lucru nu este posibil, trebuie să depuneţi o cerere/solicitare în scris.
2. Cererea poate fi pe suport de hârtie sau electronic (prin e-mail). Este de preferat să redactați cererea folosind formularului-tip de solicitare, pe care îl aveți la dispoziție pe pagina de internet a instituției sau îl puteţi obţine la sediul instituției.
Termenele prevăzute de lege pentru comunicarea în scris a unui răspuns sunt următoarele:
În cazul în care, în urma răspunsului primit, cereţi informaţii suplimentare, această solicitare va fi tratată ca o nouă petiţie, răspunsul fiind transmis în termenele menţionate mai sus.
Dacă nu aţi primit nici un răspuns la solicitarea înaintată sau dacă, prin răspunsul primit, consideraţi că aţi fost lezat în dreptul dumneavoastră privind accesul la informaţiile de interes public, puteţi adresa o reclamaţie administrativă (folosind unul din formularele de mai jos) înregistrată la Registratură/Secretariat în maxim 30 de zile de la luarea la cunoştinţă a refuzului instituţiei de a vă furniza informaţiile cerute.
Dacă, în urma răspunsului primit la reclamaţia administrativă, consideraţi, în continuare, că dreptul de acces la informaţiile de interes public v-a fost încălcat, vă puteţi adresa justiţiei.