logo
. . .

Informații de interes public

Un mic ghidul al solicitantului de informații de interes public.

email hosting

Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu completările și modificările ulterioare, oferă cetăţenilor posibilitatea de a solicita instituţiilor publice informaţii care privesc activităţile sau care rezultă din activităţile acestora, indiferent de suportul ori de forma sau modul lor de exprimare.

Accesul la informaţiile de interes public este gratuit, în sensul că nu va trebui să plătiţi pentru serviciile de căutare şi identificare a informaţiei solicitate.


  • Ce este o informaţie de interes public?

    Aşa cum este specificat în Legea 544/2001, prin informaţie de interes public se înţelege orice informaţie care priveşte activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi publice sau instituţii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informaţiei. Nu puteţi invoca acest act normativ pentru a cere A.D.I. Termis Dolj să facă pentru dumneavoastră cercetări, să analizeze date sau să creeze documente noi pentru a răspunde unei solicitări


  • Ce informaţii sunt exceptate de la liberul acces?

    Următoarele informaţii se exceptează de la accesul liber al cetăţenilor:

    • - informaţiile din domeniul apărării naţionale, siguranţei şi ordinii publice, dacă fac parte din categoriile informaţiilor clasificate
    • - informaţiile privind deliberările autorităţilor, precum şi cele care privesc interesele economice şi politice ale României, dacă fac parte din informaţiile clasificate
    • - informaţiile privind activităţile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală sau industrială, precum și principiului concurenţei loiale
    • - informaţiile cu privire la datele personale
    • - informaţiile privind procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare, dacă se periclitează rezultatul anchetei, se dezvăluie surse confidenţiale ori se pun în pericol viaţa, integritatea corporală, sănătatea unei persoane în urma anchetei desfăşurate sau în curs de desfăşurare
    • - informaţiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părţile implicate în proces;
    • - informaţiile a căror publicare prejudiciază măsurile de protecţie a tinerilor.

  • Cum se face o solicitare de informaţii de interes public?

    1. Vă puteţi adresa verbal Serviciului din cadrul instituției de unde doriți informațiile. Informaţiile vă vor fi furnizată pe loc, în cazul în care sunt disponibile. Dacă acest lucru nu este posibil, trebuie să depuneţi o cerere/solicitare în scris.

    2. Cererea poate fi pe suport de hârtie sau electronic (prin e-mail). Este de preferat să redactați cererea folosind formularului-tip de solicitare, pe care îl aveți la dispoziție pe pagina de internet a instituției sau îl puteţi obţine la sediul instituției.


  • Când primiţi răspunsul?

    Termenele prevăzute de lege pentru comunicarea în scris a unui răspuns sunt următoarele:

    • 5 zile pentru transmiterea refuzului de comunicare a informaţiei solicitate şi a motivării răspunsului.
    • 10 zile , dacă informaţia de interes public solicitată de dumneavoastră a fost identificată în acest interval de timp;
    • 30 de zile dacă informaţia solicitată necesită un timp mai îndelungat pentru a fi identificată. Veţi fi anunţat de acest lucru în 10 zile, urmând ca răspunsul propriu-zis să vă fie transmis în 30 de zile;

    În cazul în care, în urma răspunsului primit, cereţi informaţii suplimentare, această solicitare va fi tratată ca o nouă petiţie, răspunsul fiind transmis în termenele menţionate mai sus.


  • Reclamaţii

    Dacă nu aţi primit nici un răspuns la solicitarea înaintată sau dacă, prin răspunsul primit, consideraţi că aţi fost lezat în dreptul dumneavoastră privind accesul la informaţiile de interes public, puteţi adresa o reclamaţie administrativă (folosind unul din formularele de mai jos) înregistrată la Registratură/Secretariat în maxim 30 de zile de la luarea la cunoştinţă a refuzului instituţiei de a vă furniza informaţiile cerute.

    Dacă, în urma răspunsului primit la reclamaţia administrativă, consideraţi, în continuare, că dreptul de acces la informaţiile de interes public v-a fost încălcat, vă puteţi adresa justiţiei.



  • Formular de solicitare de informații de interes public
  • Formular reclamație administrativă tip 1 (în cazul primirii unui răspuns negativ)
  • Formular reclamație administrativă tip 2 (în cazul inexistenței răspunsului)